Przejdź do menu
Przejdź do ustawień dostepności
Przejdź do treści strony
Coraz bliżej rejestracji przez Internet
Właśnie kończy się drugi etap ważnego projektu prowadzonego w Kociewskim Centrum Zdrowia. W ramach informatyzacji wdrożony został Zintegrowany System Informatyczny. Co to oznacza dla pacjentów?
Powiat Starogardzki podpisał umowę o dofinansowanie projektu, którego przedmiotem jest wdrożenie rozwiązań informatycznych. Pozwolą one na usprawnienie przepływu informacji wewnątrz Kociewskiego Centrum Zdrowia Sp. z o.o.
– Udogodnienia obejmują zarządzanie elektroniczną dokumentacją medyczną poprzez zakup niezbędnego sprzętu komputerowego i wdrożenie kompleksowego systemu teleinformatycznego – wyjaśnia Patryk Gabriel, wicestarosta starogardzki. – Zaletą systemu jest bez wątpienia umożliwienie kontaktu pacjenta z placówką za pomocą kanałów zdalnych, w tym Internetu. W ramach systemu działać będzie e-platforma Zdrowie, która będzie dostępna dla pacjentów i kontrahentów. Placówka zyska również e-platformę Administracja, która umożliwi zarządzanie szpitalem, usprawni obieg dokumentacji medycznej i administracyjnej.
Wartość tego projektu to prawie 4 mln zł. Właśnie zakończony został drugi etap przedsięwzięcia, w ramach którego zainstalowane zostało oprogramowanie, a personel szpitala przeszedł szkolenia.
– Realizacja drugiej części projektu p.n. ”Poprawa jakości świadczonych usług medycznych poprzez rozbudowę systemu informatycznego i wdrożenie e-usług w Kociewskim Centrum Zdrowia Sp. z o.o. w Starogardzie Gdańskim”, polega na wdrożeniu Zintegrowanego Systemu Informatycznego – zauważa Adam Suplewski, koordynator projektu. – Jak sama nazwa wskazuje w sposób szczególny zwrócono nacisk na integrację, która oznacza połączenie informatyczne wielu różnych płaszczyzn organizacyjnych jednostki w jeden spójny system. Dzięki temu system wymienia dane pomiędzy różnymi częściami szpitala: medyczną (oddziały, poradnie, laboratoria, apteka), administracyjną (archiwum, księgowość, rozliczenia z NFZ, nadzór nad kosztami, elektroniczny obieg dokumentów), e-platformą (dostęp elektroniczny dla pacjentów i kontrahentów do danych).
Z punktu widzenia pacjentów najbardziej praktyczna funkcjonalność to możliwość zdalnego za pomocą sieci internetowej zarejestrowania się do poradni, w tym automatyczne powiadamianie o zbliżającym się terminie wizyty. Pacjent będzie mógł również zdalnie zmienić termin wizyty. Inną istotną dla pacjentów funkcją jest elektroniczna forma prowadzenia i archiwizowania dokumentacji, która znacząco przyspieszy czas udostępniania dokumentacji medycznej pacjentom.
W grudniu i styczniu przeprowadzono testy funkcjonalności systemu, w wyniku których podjęto jeszcze szereg działań udoskonalających. Obecnie zakończono już wdrożenie i szkolenia personelu. Wykonawca zgłosił już gotowość systemu do odbioru końcowego. W lutym nastąpi nie tylko weryfikacja zgodności systemu z zamówieniem, ale również jego odporność na działania hakerów.
Dostajemy do użytku nowe narzędzie. Pacjenci też wiele zyskają. Jeszcze zanim pojawią się w szpitalu, będą mogli zarejestrować się do naszych komórek za pośrednictwem Internetu. Biuro Obsługi Pacjenta rocznie obsługuje blisko 50 tysięcy osób. Po wprowadzeniu systemu pacjenci nie będą musieli przyjeżdżać do szpitala, ale będą mogli uzyskać termin świadczenia w formie telefonicznej czy internetowej, rejestrując się w systemie on-line – podkreśla Maciej Manikowski, dyrektor Kociewskiego Centrum Zdrowia.
W celu zapewnienia pacjentom bardzo wysokiej jakości bezpieczeństwa ich danych, zakupiono w ramach zadania 1 odpowiednie do tego celu urządzenia, na których zainstalowano cały system informatyczny. Dodatkowo zlecono niezależnej od procesu wdrożenia firmie zewnętrznej przeprowadzenie testów bezpieczeństwa, które również odbędą się jeszcze w tym miesiącu. Audyt bezpieczeństwa systemu zakończy proces informatyzacji i pozwoli na udostępnienie jego pacjentom do użytkowania poprzez sieć internetową.