Przejdź do menu
Przejdź do ustawień dostepności
Przejdź do treści strony
Zmiana przepisów od 31 stycznia 2022 r.
Od 31 stycznia 2022 r. będzie można zachować dotychczasowy numer rejestracyjny pojazdu oraz nastąpi rozszerzenie katalogu pojazdów wycofanych czasowo z ruchu o samochody osobowe.
Dotychczasowy numer rejestracyjny
Od 31 stycznia zacznie obowiązywać znowelizowany art. 73 ustawy Prawo o ruchu drogowym na podstawie którego, nabywcy będą mogli wnioskować o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, w tym tablic (tablicy) rejestracyjnych.
Zachowanie numeru rejestracyjnego dotyczyć będzie wyłącznie pojazdów, które były już zarejestrowane na terytorium Polski. Warunkiem zachowania tablic rejestracyjnych jest ich czytelność. Jeśli będą one porysowane, pogięte lub wyblakłe, a przez to nie będzie można odczytać znajdujących się na nich danych, wniosek o zachowanie tablic może zostać odrzucony. Ponadto tablice muszą być zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 76 ust. 1 pkt. 1 lit. a. ustawy Prawo o ruchu drogowym. Możliwość zachowania tablic rejestracyjnych nie będzie więc dotyczyła tzw. czarnych tablic rejestracyjnych oraz białych z flagą PL. W przypadku, niespełnienia tych warunków, konieczne będzie przerejestrowanie i wydanie nowych numerów.
Jeśli klient zdecyduje się pozostać przy dotychczasowej rejestracji będzie mógł zaoszczędzić od 30 zł – w przypadku tablicy dla motoroweru, do 80 zł – w przypadku tablic samochodowych. Pozostawienie dotychczasowego numeru rejestracyjnego nie będzie obowiązkowe. Kierowcy, którzy mimo możliwości zachowania starych tablic rejestracyjnych, zechcą je wymienić wraz z numerem rejestracyjnym, będą mieli do tego prawo.
Czasowe wycofanie z ruchu samochodu osobowego
Od 31 stycznia 2022 r. rozszerzony zostanie również katalog pojazdów, które będzie można czasowo wycofać z ruchu.
Właściciel pojazdu lub określony podmiot, składając wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, będą jednocześnie oświadczali (pod rygorem odpowiedzialności karnej), że pojazd ten wymaga wykonania naprawy w związku z uszkodzeniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji w określonych przypadkach lub w przypadku wystąpienia szkody istotnej. Samochód osobowy będzie mógł być czasowo wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego okresu i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania określony w ostatniej decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
Decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu właściciel otrzymuje po uiszczeniu opłaty. Do depozytu w urzędzie zostaje przekazany dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne.
Wysokość opłat związanych z wycofaniem pojazdu z ruchu zależy od okresu, na jaki auto zostanie wycofane.
Przywrócenie do ruchu będzie wiązało się przeprowadzeniem dodatkowego badania technicznego pojazdu po naprawie.
Przypominamy jednocześnie, że obowiązuje telefoniczne umówienie na wizytę we wszystkich sprawach załatwianych w Wydziale Komunikacji, Transportu i Dróg.
Numery telefonów do Wydziału:
58 767 35 30 lub 58 767 35 36 – umawianie wizyt na rejestrację pojazdów,
58 767 35 29 – odbiór dowodu rejestracyjnego,
58 767 35 27 – prawa jazdy,
58 767 35 91 – transport i drogi.
Wnioski o rejestrację pojazdu bądź o nabycie lub zbycie pojazdu można też składać elektronicznie za pomocą skrzynki podawczej PWPW pod adresem http://www.esp.pwpw.pl