gtag('config', 'G-NTM41KBQYY'); Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa - Powiat Starogardzki oficjalny serwis informacyjny - Powiat Starogardzki oficjalny serwis informacyjny

Przejdź do menu

Przejdź do ustawień dostepności

Przejdź do treści strony

Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa

Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa zajmuje się realizacją zadań wynikających z zakresu ochrony i kształtowania środowiska, handlu uprawnieniami do emisji do powietrza, postępowania w zakresie gospodarki odpadami, gospodarki wodnej, ochrony przyrody, prawa geologicznego i górniczego, leśnictwa, łowiectwa, rybactwa śródlądowego, rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa oraz realizacją zadań starosty wynikających z przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

Naczelnik Wydziału

Jerzy Komorowski

tel. 58 767 35 90 mail: jerzy.komorowski@powiatstarogard.pl

Z-ca Naczelnika Wydziału

Grzegorz Dunajski

tel. 58 767 35 84 mail: grzegorz.dunajski@powiatstarogard.pl

Pracownicy Wydziału

Pracownicy Wydziału:

Joanna Mospinek tel. 58 767 35 87 mail: joanna.mospinek@powiatstarogard.pl

  • pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów emitujących lub gazy lub pyły do powietrza,
  • zgłoszenia instalacji mogącej negatywnie oddziaływać na środowisko, z której emisja nie wymaga pozwolenia,
  • decyzje o dopuszczalnym poziomie hałasu,
  • handel uprawnieniami do emisji,
  • zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych,
  • pozwolenia zintegrowane

Hanna Cejrowska tel. 58 767 35 86 mail: hanna.cejrowska@powiatstarogard.pl

  • decyzje w zakresie gospodarowania odpadami,
  • pozwolenia zintegrowane,
  • wykaz potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi,
  • współpraca z instytucjami, organizacjami działającymi w obszarze wsi i rolnictwa w zakresie spraw związanych z rozwojem obszarów wiejskich i rolnictwem

Grzegorz Dunajski tel. 58 767 35 84 mail: grzegorz.dunajski@powiatstarogard.pl

  • zezwolenia na usuwanie drzew i krzewów w odniesieniu do nieruchomości będących własnością gminy,
  • gospodarka leśna na terenie lasów prywatnych,
  • zmiana lasu na użytek rolny,
  • rejestracja zwierząt, podlegających ograniczeniom przewozu, na podstawie umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną,
  • zezwolenia na hodowlę i utrzymywanie chartów i ich mieszańców,
  • dzierżawa obwodów łowieckich

Mirosław Gornowicz tel. 58 767 35 84 mail: miroslaw.gornowicz@powiatstarogard.pl

  • wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej,
  • uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy,
  • wydawanie decyzji rekultywacyjnych

Grażyna Klasa tel. 58 767 35 87 mail: grazyna.klasa@powiatstarogard.pl

  • sprawy z zakresu prawa geologicznego i górniczego m in. : udzielanie koncesji na wydobywanie kopalin, zatwierdzanie projektów robót geologicznych, zatwierdzanie dokumentacji geologicznych,
  • decyzje w zakresie gospodarowania odpadami,
  • wykaz potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi

Malwina Rogaczewska tel. 58 767 35 84 mail: malwina.rogaczewska@powiatstarogard.pl

  • zgłoszenia instalacji wytwarzających pole elektromagnetyczne,
  • programy z zakresu ochrony środowiska,
  • edukacja ekologiczna,
  • zaświadczenia o objęciu działek uproszczonym planem urządzenia lasu

Katarzyna Pietrasiak tel. 58 767 35 84 mail: katarzyna.pietrasiak@powiatstarogard.pl

  • karty wędkarskie,
  • rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m,
  • wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej,
  • uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy,
  • wydawanie decyzji rekultywacyjnych.

Do podstawowych zadań Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa należy: 

W zakresie postępowania z odpadami: 

  • Wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych powstających w wyniku eksploatacji instalacji w ilości powyżej 1 tony/rok. 
  • Wydawanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów innych niż niebezpieczne powstających w wyniku eksploatacji instalacji w ilości powyżej 5 tyś. ton/rok. 
  • Wydawanie zezwoleń na zbieranie odpadów i prowadzenie przetwarzania odpadów.
  • Wydawanie z urzędu decyzji nakładającej na wytwórcę odpadów z wypadków obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami z wypadków, w tym obowiązek przekazania ich wskazanemu posiadaczowi odpadów. 
  • Gospodarowanie odpadami z wypadków w szczególnych okolicznościach. 
  • Rozpatrywanie skarg dotyczących nieprawidłowości w gospodarce odpadami przez podmioty posiadające uregulowania formalno – prawne w tym zakresie. 
  • Dokonywanie wpisów działalności regulowanej ustawą o odpadach do CEDIG. 

W zakresie gospodarki wodnej: 

  • Ustalenie linii brzegowych dla wód innych niż żeglowne (sprawy wszczęte a niezakończone do dnia 1 stycznia 2018 r.), 
  • Prowadzenie spraw związanych z utworzeniem, z działalnością i likwidacją spółek wodnych. 
  • Określanie w pozwoleniach zintegrowanych warunków poboru wody oraz odprowadzania ścieków na podstawie ustawy Prawo wodne. 

W zakresie ochrony i kształtowania środowiska: 

  • Przyjmowanie zgłoszeń dotyczących eksploatacji instalacji nieobjętych pozwoleniem na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza oraz wnoszenie sprzeciwu w sprawie eksploatacji instalacji. 
  • Przyjmowanie zgłoszeń dotyczących eksploatacji instalacji emitujących pola elektromagnetyczne oraz wnoszenie sprzeciwu w sprawie eksploatacji instalacji. 
  • Ustalanie wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia. 
  • Wydawanie decyzji na podstawie art. 154 ustawy Prawo ochrony środowiska. 
  • Udzielanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. 
  • Prowadzenie postępowań kompensacyjnych na obszarze, na którym zostały przekroczone standardy jakości powietrza. 
  • Dokonywanie zmian pozwoleń emisyjnych w zakresie oznaczenia prowadzącego instalacje w związku z przejęciem praw i obowiązków wynikających z pozwoleń. 
  • Udzielanie pozwoleń zintegrowanych. 
  • Prowadzenie analizy wydanego pozwolenia zintegrowanego.
  • Wygaszanie, cofanie lub ograniczanie pozwoleń emisyjnych. 
  • Analizowanie wyników pomiarów wielkości emisji wprowadzanych do środowiska. 
  • Prowadzenie udziału społecznego przy określonych prawem postępowaniach. 
  • Dokonywanie analizy warunków pozwolenia zintegrowanego niezwłocznie po publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej konkluzji BAT odnoszących się do głównej działalności danej instalacji. 
  • Wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu. 
  • Wyznaczanie obszarów cichych w aglomeracjach i poza aglomeracjami. 
  • Ustalanie obowiązku prowadzącemu instalację, podmiotowi korzystającemu ze środowiska, w sprawie sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego. 
  • Tworzenie obszarów ograniczonego użytkowania. 
  • Prowadzenie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska. 
  • Rozpatrywanie skarg z zakresu ochrony powietrza, emisji hałasu i pól elektromagnetycznych. 
  • Prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych dotyczących informacji o środowisku i jego ochronie. 
  • Udostępnianie lub odmowa udzielenia informacji w zakresie ochrony środowiska wyszczególnionych w obowiązujących przepisach prawnych. 
  • Opiniowanie projektów programów ochrony powietrza. 
  • Opiniowanie planów działań krótkoterminowych w przypadku ryzyka występowania przekroczeń dopuszczalnych lub alarmowych poziomów substancji w powietrzu w danej strefie. 
  • Realizowanie i sprawozdawczość z programów ochrony powietrza. 
  • Tworzenie, aktualizacja, realizacja programu ochrony środowiska dla powiatu starogardzkiego. 
  • Opiniowanie gminnych programów ochrony środowiska. 
  • Prowadzenie postępowań dot. oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. 
  • Prowadzenie i aktualizacja wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi. 
  • Prowadzenie rejestru zawierającego informację o terenach zagrożonych ruchami masowymi ziemi. 
  • Planowanie wydatków na zadania z zakresu ochrony środowiska w ramach środków pochodzących z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska stanowiących przychód budżetu powiatu. 
  • Sprawozdawczość z zakresu gospodarowania dochodami budżetu powiatu pochodzącymi z opłat i kar środowiskowych przeznaczonymi na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. 
  • Przygotowywanie zleceń dotyczących realizacji zadań z zakresu ochrony środowiska. 
  • Uczestniczenie w tworzeniu programów z zakresu ochrony środowiska. 
  • Prowadzenie działań służących edukacji ekologicznej mieszkańców powiatu. 

W zakresie handlu uprawnieniami do emisji do powietrza: 

  • Wydawanie zezwoleń na emisję gazów cieplarnianych. 
  • Zatwierdzenie metodyki planu monitorowania wielkości emisji.
  • Zatwierdzanie planu monitorowania wielkości emisji. 
  • Zatwierdzanie planu poboru próbek. 
  • Przeprowadzanie analizy wydanych zezwoleń. 
  • Wygaszanie albo cofanie zezwoleń na emisje gazów cieplarnianych. 
  • Zatwierdzanie raportów w zakresie udoskonaleń w metodyce monitorowania wielkości emisji. 

W zakresie ochrony przyrody: 

  • Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gmin. 
  • Wymierzanie administracyjnej kary pieniężnej za zniszczenie lub usuwanie drzew lub krzewów bez zezwolenia z terenu nieruchomości będących własnością gmin. 
  • Prowadzenie rejestru zwierząt zaliczanych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków należących do gatunków podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej. 
  • Wydawanie decyzji o usunięciu drzew lub krzewów utrudniających widoczność sygnałów i pociągów lub eksploatację urządzeń kolejowych albo powodujących zaspy śnieżne. 

W zakresie łowiectwa:

  • Wydawanie w szczególnych przypadkach zgody na przetrzymywanie zwierzyny. 
  • Wydawanie zezwoleń na posiadanie, hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych i ich mieszańców. 
  • Wydzierżawianie na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego obwodów łowieckich polnych. 
  • Coroczne ustalanie należnego czynszu za obwody łowieckie polne i rozliczanie go pomiędzy nadleśnictwami i gminami. 
  • Wydawanie decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej przez zwierzynę. 
  1. W zakresie leśnictwa: 
  • Sprawowanie nadzoru w zakresie gospodarki leśnej w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa. 
  • Określanie w drodze decyzji zadań właścicieli lasów w zakresie wykonywania zabiegów profilaktycznych i ochronnych zapobiegających powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów oraz nadmiernie pojawiających się organizmów szkodliwych, a także w zakresie ochrony gleby i wód leśnych. 
  • Zarządzanie z urzędu lub na wniosek nadleśniczego wykonania na koszt właściwych nadleśnictw zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach zagrożonych, niestanowiących własności Skarbu Państwa. 
  • Przyznawanie środków finansowych z budżetu państwa na pokrycie kosztów zagospodarowania i ochrony związanych z odnowieniem lub przebudową drzewostanów uszkodzonych w wyniku oddziaływania gazów i pyłów przemysłowych, w przypadku pożarów lub innych klęsk żywiołowych spowodowanych czynnikami biotycznymi i abiotycznymi, gdy nie ma możliwości ustalenia sprawcy tych szkód. 
  • Wydawanie, w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właścicieli lasu, w drodze decyzji zgody na zmianę lasu na użytek rolny dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa. 
  • Przyznawanie z budżetu państwa dotacji na zalesianie gruntów nieprzydatnych rolniczo. 
  • Dokonywanie oceny udatności upraw założonych na gruntach zalesionych na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej. 
  • Cechowanie drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa. 
  • Uznawanie w drodze decyzji lasu za ochronny lub pozbawienie go tego charakteru w odniesieniu do lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa. 
  • Określanie na podstawie inwentaryzacji stanu lasów w drodze decyzji dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha niestanowiących własności Skarbu Państwa zadań w zakresie gospodarki leśnej. 
  • Zlecanie wykonania uproszczonych planów urządzania lasu i aneksów do nich dla lasów będących własnością osób fizycznych i wspólnot gruntowych oraz inwentaryzacji stanu lasów dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa. 
  • Zatwierdzanie po zasięgnięciu opinii właściwego nadleśniczego uproszczonych planów urządzania lasu. 
  • Nadzorowanie wykonania zatwierdzonych uproszczonych planów urządzania lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa. 
  • Wydawanie decyzji w sprawie pozyskania drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa niezgodnie z uproszczonym planem urządzania lasu lub decyzją określającą zadania w zakresie gospodarki leśnej. 
  • Wydawanie decyzji nakazujacych wykonanie przez właścicieli lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa obowiązków określonych w ustawie o lasach lub zadań zawartych w uproszczonym planie urządzania lasu lub decyzji określającej zadania w zakresie gospodarki leśnej.
  • Opiniowanie nadleśnictwom rocznych planów zalesień gruntów niestanowiących własności Skarbu Państwa. 
  • Ustalanie i nadzorowanie w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa, dla których nie ma opracowanych uproszczonych planów urządzania lasu zadań w zakresie wyrębu drzew, ponownego założenia upraw leśnych, przebudowy drzewostanów, pielęgnowania i ochrony lasu, w tym ochrony przeciwpożarowej. 
  • Obliczanie należnych właścicielom gruntów, którzy dokonali zalesień miesięcznych wypłat ekwiwalentu gruntów z tytułu wyłączenia gruntów rolnych z produkcji i prowadzenie upraw leśnych. 
  • Dokonywanie co trzy lata oceny udatności upraw leśnych na gruntach zalesionych na podstawie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia. 
  • Wstrzymywanie wypłaty ekwiwalentu w przypadku zniszczenia uprawy leśnej lub prowadzenia jej niezgodnie z planem zalesiania lub planem urządzania lasu. 
  • Wnioskowanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o środki na wypłaty ekwiwalentów. 
  • Wydawanie w myśl art. 86 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody decyzji nakazujących wykonanie nasadzeń zastępczych. 

W zakresie ustawy prawo geologiczne i górnicze: 

  • Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem koncesji na wydobycie kopalin na pow. do 2 ha i 20.000 m3 /rok bez użycia materiałów wybuchowych oraz spraw dotyczących wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia koncesji bez odszkodowania. 
  • Wydawanie decyzji zatwierdzających projekty prac geologicznych, które nie wymagają uzyskania koncesji. 
  • Wydawanie decyzji zatwierdzających dokumentację geologiczną oraz gromadzenie informacji uzyskiwanych w wyniku prowadzonych prac geologicznych. 
  • Wyrażanie zgody na przeniesienie przez przedsiębiorcę przysługujących mu praw do informacji uzyskanych w wyniku prowadzonych prac geologicznych. 
  • Kontrole dotyczące naliczania opłat przy wydobywaniu kopalin. 
  • Wydawanie decyzji określających wysokość należnych opłat eksploatacyjnych. 
  • Prowadzenie rejestru wykonanych prac geologicznych (przyjmowanie dokumentacji geologicznej, hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskich). 
  • Prowadzenie spraw dotyczących zatwierdzania projektów zagospodarowania złóż kopalin pospolitych. 
  • Dokonywanie wpisów działalności regulowanej ustawą Prawo geologiczne i górnicze do CEDIG. 
  • Opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – jako organ administracji geologicznej w zakresie udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych oraz w zakresie terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych. 
  • Zatwierdzanie programów gospodarki odpadami wydobywczymi (ustawa o odpadach wydobywczych). 
  • Wydawanie zezwoleń na prowadzenie obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych (ustawa o odpadach wydobywczych). 

W zakresie rybactwa śródlądowego: 

  • Wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa śródlądowego. 
  • Przygotowanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej, niezaliczanej do śródlądowych wód żeglownych. 
  • Wyrażenie zgody na ustawienie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych, żeglownych na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie. 
  • Wydawanie legitymacji Społecznej Straży Rybackiej. 

W zakresie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m:

  • Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.

W zakresie rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa:

  • Podejmowanie oraz inicjowanie działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa. 
  • Współpraca z instytucjami, organizacjami działającymi w obszarze wsi i rolnictwa w zakresie spraw związanych z rozwojem obszarów wiejskich i rolnictwem. 
  • Wspieranie inicjatyw organizacji pozarządowych działających w obszarze wsi. 
  • Organizacja, współorganizacja i inicjowanie szkoleń, spotkań i konkursów skierowanych do mieszkańców obszarów wiejskich i samorządów gminnych, których tematem będzie szeroko rozumiany rozwój obszarów wiejskich i rolnictwa. 

W zakresie ochrony gruntów rolnych: 

  • Prowadzenie postępowań w sprawach o wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej. 
  • Uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy w zakresie zgodności z przepisami ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. 
  • Prowadzenie spraw związanych z rekultywacją i zagospodarowaniem gruntów zdewastowanych lub zdegradowanych. 
  • Prowadzenie sprawozdawczości z zakresu objętego ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych.