Przejdź do menu

Przejdź do ustawień dostepności

Przejdź do treści strony

Wydział Budownictwa i Gospodarki Przestrzennej

Wydział Budownictwa i Gospodarki Przestrzennej zapewnia obsługę w zakresie sprawowania administracji architektoniczno-budowlanej, realizacji zadań wynikających z ustawy o własności lokali i rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie dodatków mieszkaniowych, realizuje zadania i wypełnia kompetencje wynikające z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Pomieszczenia Wydziału są zlokalizowane na parterze budynku Starostwa przy ul. Kościuszki 17, pokoje 02 – 06.

 

Do podstawowych zadań Wydziału Budownictwa i Gospodarki Przestrzennej należy: 

  1. Wydawanie pozwoleń na budowę wraz z zatwierdzeniem projektu budowlanego. 
  2. Przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.
  3. Udzielanie bądź odmawianie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych.
  4. Nakładanie obowiązków ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego oraz zapewnienia nadzoru autorskiego. 
  5. Przyjmowanie zgłoszeń informujących o zamiarze rozbiórki obiektu budowlanego nieobjętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia. 
  6.  Uchylanie pozwoleń na budowę w przypadku samowolnego, istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub naruszenia innych warunków pozwolenia na budowę.
  7. Stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę. 
  8. Wydanie decyzji o pozwoleniu na wznowienie budowy w przypadku gdy decyzja pozwolenia na budowę wygasła albo gdy stwierdzono nieważność albo uchylono decyzję o pozwoleniu na budowę. 
  9. Przenoszenie decyzji o pozwoleniu na budowę na rzecz innej osoby. 
  10. Przygotowanie i wydawanie dziennika budowy lub rozbiórki za zwrotem kosztów związanych z jego przygotowaniem. 
  11. Przyjmowanie zgłoszeń informujących o zamiarze dokonania zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. 
  12. Prowadzenie w formie elektronicznej rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszeń wymagających sporządzenia projektu budowlanego, do którego dane wprowadza się i przesyła drogą elektroniczną do organu wyższego stopnia na bieżąco. 
  13. Wydawanie zaświadczeń potwierdzających, że lokal, mieszkalny lub inny lokal, jest samodzielny. 
  14. Opiniowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy z terenu powiatu starogardzkiego. 
  15. Wydawanie zaświadczeń potwierdzających powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni, oraz wyposażenie techniczne domu, dla potrzeb osób ubiegających się o przyznanie dodatku mieszkaniowego. 
  16. Nadzorowanie funkcjonowania Powiatowej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. 
  17. Wydawanie decyzji w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi zgodnie z ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. 
  18. Udzielanie bądź odmawianie zgody na odstępstwo od warunków usytuowania budynków i budowli oraz wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie obszaru kolejowego.