Przejdź do menu
Przejdź do ustawień dostepności
Przejdź do treści strony
-
- Druki/wnioski do pobrania
- Rejestracja auta, prawo jazdy, transport
- Umawianie wizyt do Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg
- Pozwolenia na budowę
- Jakość powietrza
- Apteki – dyżury
- Placówki medyczne
- Pozwolenie na sprowadzenie zwłok lub urny z zagranicy
- Sieć defibrylatorów
- Mapa Ewidencji Gruntów
- Nieodpłatna Pomoc Prawna i Nieodpłatne Poradnictwo Obywatelskie
- Ochrona i opieka nad zabytkami
- Projekty i Inwestycje
-
- Druki/wnioski do pobrania
- Rejestracja auta, prawo jazdy, transport
- Umawianie wizyt do Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg
- Pozwolenia na budowę
- Jakość powietrza
- Apteki – dyżury
- Placówki medyczne
- Pozwolenie na sprowadzenie zwłok lub urny z zagranicy
- Sieć defibrylatorów
- Mapa Ewidencji Gruntów
- Nieodpłatna Pomoc Prawna i Nieodpłatne Poradnictwo Obywatelskie
- Ochrona i opieka nad zabytkami
- Projekty i Inwestycje
Strona główna / WAŻNE zmiany dla właścicieli pojazdów
WAŻNE zmiany dla właścicieli pojazdów
Wydział Komunikacji, Transportu i Dróg informuje, że od 1 stycznia 2024 roku zmieniają się przepisy dotyczące nabywania i zbywania pojazdów oraz wysokość kar za niedopełnienie obowiązku rejestracji pojazdu.
Nie będzie możliwości zgłaszania nabycia pojazdu. Wejdzie natomiast w życie obowiązek rejestracji pojazdu.
Zgodnie z nowymi przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym, właściciel pojazdu na złożenie wniosku o jego rejestrację będzie miał 30 dni od dnia:
- nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
- sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami termin do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu został wydłużony do 90 dni.
W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin na złożenie wniosku o rejestrację biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
Nowe przepisy przewidują zwolnienie z obowiązku składania wniosku, gdy przed upływem terminu 30 dni (przedsiębiorcy – 90 dni) właściciel pojazdu nabytego i zarejestrowanego na terytorium RP:
- odda pojazd do stacji demontażu,
- dokona zbycia tego pojazdu.
Nadal będzie obowiązek zgłoszenia zbycia (sprzedaży) pojazdu w terminie 30 dni.
Właściciel pojazdu dokonuje takiego zgłoszenia u starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
W przypadku, gdy pojazd stanowi współwłasność, zawiadomienie o zbyciu pojazdu wystarczy, że złoży jeden ze współwłaścicieli.
W przypadku niedopełnienia lub nieterminowego dopełnienia obowiązków, właściciel pojazdu będzie podlegał karze zgodnie z ustawowymi stawkami:
- za niezłożenie wniosku o rejestrację – 500 zł
- za niezłożenie wniosku o rejestrację przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami – 1000 zł
- a w przypadku przekroczenia ww. terminów o 180 dni kara wyniesie odpowiednio: 1000 zł i 2000 zł
- za niezgłoszenie zbycia – 250 zł
W przypadku, gdy pojazd stanowi współwłasność, kary finansowe w każdym przypadku nakładane są solidarnie.
Zmienione przepisy dotyczą pojazdów nabywanych i zbywanych od 1 stycznia 2024 r.
Więcej informacji można uzyskać pod nr telefonów:
tel. 58 767 35 36, 58 767 36 40, 58 767 35 34
Najnowsze artykuły
- Kociewskie Gryfy za 2024 rok przyznane
- Rekrutacja do szkół ponadpostawowych na rok 2025/2026
- Ponad 3,7 mln zł na integrację imigrantów
- Jaką szkołę wybrać?
- Zagłosujcie na nasz projekt
- Zgłoś policjanta do konkursu
- Zdolni z Pomorza – Powiat Starogardzki II
- Weź udział w konkursie „Mam prawo”
- Wybieram przyszłość zawodową – edycja II
- Mieszkają w domu od roku